سوالات و پاسخ های کتاب بنویسیم کلاس ششم درس دوم در ادامه مطلب
فعالیت های درس
1- مخالف (متضاد) کلمات زير را بنويسيد.
ظاهر === باطن .............پسندیده === ناپسند ..............تفاوت === تشابه................مفید === مضّر
2- متن زیر را با یکی از حروف زیر (از، به، در، با) کامل کنيد.
چلچله ی خوش آوزا .....در.... آبی آرام بلند به پرواز در آمد . ....به.... ابر سلام کرد . ....از.....کنار خورشید گذشت و..... به..... لبخند زد
.....با..... باد همنوا شد . ......به...... زمزمه آب گوش داد وچهره ی زیبا ی خود را ......در..... آن مشاهده کرد . چلچله می دانست که چگونه
.....از..... این همه زیبایی لذت ببرد .
3- کلماتی که باهم ارتباط دارند در یک گروه قرار دهید .
فکر ، افکار ، معلومات ، تعلیم ،تفکر ، معلمان ،متفکران ، تعلیمات
الف : فکر ، افکار ، تفکر ، متفکران
ب: معلومات ، تعلیم ، معلمان ، تعلیمات
املا ء
1- پنج واژه که املای آن برای شما مهم است ، از متن درس پیدا کنید و معنای هر یک را نیز بنویسید.
این مورد بر عهده خود شما دانش آموزان می باشد
2- در درس اول یکی از کلماتی را که یکی از اشکال (( ع ، ق )) دارند ، پیدا کنید و بنویسید .
ع----------> معلم ، عجله ، اعضا ، معنا ، عالم ، رعایت ، علم ، علمی ، عمل ، عالی ، عملکرد
ق----------> دقت ، خلق ، خلقت ، خالق ، دقایق ، نقطه ، اخلاق ، بقیه ، تقریبا ، نقش ، حقیقت ، دقیق
3- در عبارات زیر چند غلط املایی وجود دارد ، آن هارا بیابید و شکل درست آن را بنویسید
<< ناگهان معلم از جای خود بر خواست و گفت : خیلی آلی بود ، تا اینجا بسیار جالب بود چون شما با تفکر درباره ی چهار واژه
به اندیشه های تازه ای دست یافته اید اما بگزارید که گروه (( عمل )) هم نظرات خودشان را بیان کنند >>
برخواست ----------> برخاست
آلی ----------------> عالی
بگزارید ------------> بگذارید
نگارش
1- با کلمه ها و ترکیب های زیر ، جمله بسازید
خالق : خداوند خالق جهان است .
کبوتر : پرواز کبوتر ها در آسمان زیبا است .
هنگام سحر : هنگام سحر زمان خوبی برای دعا است .
پنجره : با باز شدن پنجره هوای تازه به درون اتاق آمد .
2- اگر می توانستید با کوه ها ، درختان و رود ها صحبت کنید ، چه چیز هایی به آن ها می گفتید . گفت و گوی خود را با آن ها
در چند سطر بنویسید .
در این روزگاری که درختان را ازبین می برند ، آب هارا آلوده می کنند و کوه ها را برای جاده سازی
می تراشند از آن ها می پرسیدم که دوست داشتید در مقابل پیشرفت انسان ها زندگی و جاری بودن
خود را از دست بدهید یا این که ترجیح می دادید طبیعت با نظم همیشگی خودش پیش برود
3- تصویر زیر ر ا در یک بند توصیف کنید .
farsin1.jpg
درختی که سرسبزی اش به روح انسان جلا می دهد ، آسمان آبی و پاکی که فرصت
زندگی و تنفس به پرندگان ، پروانه ها و سنجاقک ها می بخشد .صدای آبی که تما م خستگی
را از جان به در می آورد .در این تصویر زندگی جاری و ساری است چون رود پر آب و پاک .
کار گاه نویسندگی
در بکار گیری کلمه ها هنگام نوشتن باید دقت کنیم به نمونه های زیر توجه کنید
صبح ، اورا دیدم .
بامداد ، اورا دیدم .
پگاه ، اورا دیدم .
1- به جای واژگان مشخص شده ، واژه های دیگری قرار دهید و جمله را باز نویسید کنید .
الف )هیچ چیر نمی تواند اثر محبت را ازبین ببرد .-----------------------> هیچ چیز نمی تواند اثر مهربانی را از بین ببرد .
ب ) بپرسیم و از پرسیدن نهراسیم .---------------------------------------> بپرسیم و از پرسیدن نترسیم .
2-اکنون ، در باره موضوعی که بیشتر از هرچیز دیگری درباره آن می اندیشید ، یک بند بنویسید
دانش آموز عزیز این فعالیت را باید با توجه به اندیشه خود ، توصیف کنید